Guide!

Förresten så tänkte jag göra några inlägg nu och då om grejer som man bör besöka när man är i Rom. Vet att det finns en del som är sugna på att åka, men när man väl kommer hit så vet man inte riktigt vad man ska se (förutom Colosseum, Vatikanen, Spanska trappan och Fontana di Trevi). Så, jag tänkte dela med mig av några favoriter jag har, som kanske inte finns i varje guidebok. Självklart tänkte jag också skriva om just dom sakerna jag nämnde, och hur man ska bära sig åt när man väl ska se dessa mäktiga saker. 
 
Jag tänkte börja med den byggnaden som för mig är den mäktigaste byggnaden jag någonsin har sett. Det är också många av romarnas personliga favorit när det kommer till byggnader, då det är den mest bevarade antika byggnaden i hela Rom. Jag syftar alltså på Pantheon
"Pantheon är en av de få antika byggnader som har varit i funktion sedan den uppfördes. Den nuvarande byggnaden uppfördes kring år 120 av kejsar Hadrianus och ersatte då en tidigare tempelbyggnad, som konsuln Marcus Vipsanius Agrippa hade låtit bygga 27 f.Kr. Pantheon var, som namnet indikerar, ett tempel för alla de romerska gudarna, men sedan 600-talet brukas det som kyrka, Santa Maria ad Martyres." Så säger wikipedia om denna mäktiga byggnad. Det är alltså numera en kyrka, som du fortfarande kan gå in i. Vackra målningar i taket och på väggarna, och du kan se gamla kungars gravar. Jag tycker dock att Pantheon är mäktigare att se på utifrån. Speciellt på kvällen, då den är upplyst och väldigt vacker att se på. Kyrkan ligger på ett torg, så runt torget finns en massa mysiga restauranger där man kan äta lunch, middag, ta ett glas vin... Du kan hitta nästan vad som helst i matväg här. Kanske inte tacos osv, men nu menar jag riktig mat..... Denna byggnad och detta torg är ett MÅSTE för Rombesökaren! :) 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0